Here’s a useful bit of grammar – it’s a passive form, but constructed with the verb ‘venire’ (to come).
It comes to be used all the time.
Get examples, and listening/reading practice, with the latest in our ‘La grammatica ascoltata’ series of free Italian ‘grammar listenings’.
Click here to study the latest text.
You can find others at a similar level of difficulty (and see what’s next) on our B2 Upper-Intermediate Italian Exercises page.
Or check out other levels. There are lots and lots of free Italian exercises on these pages:
- A1 – Beginner/Elementary
- A2 – Pre-Intermediate
- B1 – Intermediate
- B2 – Upper-Intermediate
- C1 – Advanced
- C2 – Proficiency
P.S.
Are you demotivated at your lack of progress with Italian?
Don’t worry – it’s a stage everyone goes through!
Find out more about how this happens, and what you can do about it.
Check out this article on our sponsor school’s site:
Demotivated at your lack of progress with Italian?
Karen says
Good evening Daniel, We have not disappeared and are both still enjoying the exercises in this crazy fortnight before Christmas which does not do my humour much good. I have a weekly email from SKY news simply to give me more to read. Even if this piece is a joke I was not impressed. The horrors of Christmas lunch. I have seen a lot more offal in Rome, it went out of vogue in England in the 60’s. A scandal really as so much good meat is now thrown away. Black pudding is never served at Christmas, why would you want something heavy before a roast turkey? Haggis ? well that is Scottish. Cannibalism the last time the English ate well? Oh Wow! I would love to take this author to task on some of the great food that can be found in England, in homes and restaurants. Even allowing for cold weather warming food. I think I am suffering a lack of sense of humour with this one, sorry about the rant. I notice chips and burgers alla Mac Donalds becoming popular in Italy, every time we go there are more. Children eating chips only in restaurants, sad. Dont blame the English for that one
Sangue di maiale rappreso, stomaco di pecora, reni, budella…No, parlo degli scarti di una macelleria, ma degli ingredienti dei tipici piatti inglesi di Natale. Il grande giorno si avvicina sempre di più e una delle domande che si iniziano a proporre è «Cosa mangiamo per il cenone della Vigilia? E per il pranzo del 25?». Qualche idea ve la può dare la cucina tradizionale inglese, che si sbizzarrisce con specialità davvero uniche. «Forse non tutti sanno che in Inghilterra il cannibalismo venne praticato fino a duemila anni fa. Quella fu anche l’ultima volta che in Inghilterra si trovò qualcosa di buono da mangiare». Daniele Luttazzi, in una delle battute tormentone dei suoi show ci è andato pesante, ma aspettate a dire che ha e Sangue di maiale rappreso, stomaco di pecora, reni, budella…No, parlo degli scarti di una macelleria, ma degli ingredienti dei tipici piatti inglesi di Natale. Il grande giorno si avvicina sempre di più e una delle domande che si iniziano a proporre è «Cosa mangiamo per il cenone della Vigilia? E per il pranzo del 25?». Qualche idea ve la può dare la cucina tradizionale inglese, che si sbizzarrisce con specialità davvero uniche. «Forse non tutti sanno che in Inghilterra il cannibalismo venne praticato fino a duemila anni fa. Quella fu anche l’ultima volta che in Inghilterra si trovò qualcosa di buono da mangiare». Daniele Luttazzi, in una delle battute tormentone dei suoi show ci è andato pesante, ma aspettate a dire che ha esagerato.
Have a good Christmas, I for one will be eating well without any animal innards in sight. I will try hard to resist the cannibalism also. Auguri a tutti
Karen says
oops sorry I seem to have double pasted, must be all that sangue