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I “romani” e i “barbari”
A questo punto conviene fermarsi un attimo e fare chiarezza: chi sono gli abitanti della penisola italica nel V, VI, VII e prima fase dell’VIII secolo? Come vivono? In cosa sono diversi?
Per prima cosa, bisogna dire che c’è una stratificazione perché, quando un popolo è sconfitto, non scompare d’un colpo: le sue tradizioni si conservano e si trasformano.
In questi tre secoli e mezzo, per esempio, rimane ancora nella penisola una minoranza di discendenti degli antichi Romani e un numero importante di Bizantini.
Tutti loro si considerano “Romani” e non vedono un gap culturale tra se stessi e Cesare, Traiano, Cicerone, Nerone, Seneca…
I Bizantini e gli italici, discendenti degli antichi romani, hanno imparato dai loro padri una cultura millenaria non solo artistica e letteraria: sanno costruire ponti, acquedotti, fogne, anfiteatri, organizzare una marcia e preparare tatticamente una battaglia o un accampamento autosufficiente, sanno gestire la riscossione di tasse, hanno delle leggi scritte e, da secoli, sono di fede cattolica.
Il loro stile di vita è molto diverso da quello dei popoli germanici, abituati a migrare continuamente a piedi e a lanciarsi in battaglia senza un’organizzazione precisa.
Le case di legno dei Longobardi
Le tradizioni sono dure a morire e infatti, per esempio, i Longobardi, anche quando si insediano definitivamente in un territorio, costruiscono le proprie case come hanno sempre fatto: col legno. Il legno è un materiale meno resistente rispetto al mattone e alla pietra usati dai Latini e dai Bizantini.
La casa longobarda deve essere facilmente smontabile perché è pensata da un popolo migratore. La casa longobarda è davvero semplice, caratterizzata da una sala tanto più grande quanto più il proprietario è importante.
Nella sala si mettono panche e tavoli per i banchetti, in cui si mangia molta carne (i termini “panca”, “sala” e “spiedo” in italiano, vengono dalla lingua longobarda).
Per questi popoli abituati a casette di legno, vivere nel centro dell’ex Impero d’Occidente, così pieno di infrastrutture, comodità ed edifici maestosi in marmo, è un sogno.
Distruzione o cattiva gestione?
Spesso si pensa ai popoli germanici come devastatori e distruttori. Se è vero che di solito queste genti entrano nei nuovi territori in modo violento, non è così vero che distruggono tutto senza criterio. Piuttosto, i loro re che si trovano a gestire vaste regioni della penisola, sono in seria difficoltà. Tanto per cominciare non hanno la scrittura, e quindi… come tenere dei libri di conti per riscuotere la tasse? Ma senza tasse è impossibile ristrutturare le opere pubbliche! Ponti, acquedotti, strade e fogne vanno in malora.
Insomma: nella maggior parte dei casi i barbari non arrivano nella penisola devastando tutto quello che trovano. È invece il loro governo inadeguato che determina una progressiva degenerazione delle antiche infrastrutture.
Cattolici e ariani
Cè un altro elemento che mantiene divisi per lungo tempo i nuovi abitanti “barbari” dai “romani”. Esso, per molte generazioni, impedisce i matrimoni misti e quindi la fusione. Questo elemento è la religione.
Le popolazioni germaniche stanziate nel centro Europa erano originariamente pagane, ma erano state velocemente convertite al cristianesimo ariano nel IV secolo dal Vescovo Ulfila, un goto che aveva studiato e tradotto la Bibbia nella propria lingua.
L’arianesimo è diverso dal cattolicesimo e perciò viene considerato dai cattolici un’eresia. La differenza ha a che fare con il concetto di “Trinità”. Per i cattolici, Dio padre è fatto della stessa sostanza del figlio Gesù Cristo: Dio è unità e trinità.
Secondo gli ariani questo è assurdo! Dio è infinito, eterno ed onnipotente invece Gesù era un individuo in carne e ossa e quindi né eterno né immateriale: gli ariani credono dunque che Gesù sia inferiore al padre.
Differenze tra Franchi e Longobardi
I sovrani longobardi nella penisola si sono ingegnati per copiare le tradizioni e le tecniche delle popolazioni che già c’erano.
Ad esempio, Rotari fa mettere per iscritto le leggi longobarde che diventano le leggi di tutta la popolazione.
E poi i Longobardi si convertono al cattolicesimo e, con i matrimoni misti, si fondono con la popolazione locale.
Tuttavia, i papi continuano a considerarli un pericolo e dei “fetidi” miscredenti, come si legge in alcune lettere mandate ai Franchi.
Perché il papa scrive ai Franchi e non ai Bizantini?
Beh, perché i Bizantini hanno perso potere nella penisola.
I Franchi, d’altra parte, sono l’unico popolo barbaro che si è convertito immediatamente al cattolicesimo e dunque sono devoti al papa. Dei Franchi, popolo germanico, guerriero e cattolicissimo… parleremo la prossima volta!
Ecco i più famosi edifici longobardi conservati in Italia: https://www.goccediperle.it/gocce-d-arte/architettura-1/architettura-longobarda/
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Daniel says
Oops, forgot to switch on the comments section, which will be why there have been no comments, I expect…
Philippa Beasty says
Hello Daniel
I am a couple of days behind but I am finding this series very interesting – although I doubt I will remember all the historical details .
Thank you and your team for putting all this together.
Philippa
Daniel says
Prego.
I don’t remember the details either, don’t worry, and I’ll have gone through the whole thing multiple times by the time we’re done. But I do find it helpful to have some vague ideas about why things are as they are – for example why Ravenna, which isn’t far away from where I live, is deemed so historically important. Before I had no clue. Now I know!
I also find it helpful when the broad concepts fall into place – for example, the rivalry between the emperor and the pope, the way that religion and politics strengthen or weaken each other, the role of geography in influencing who ends up where, and so on. In short, it’s basically a lot of peoples moving about the chess board looking for a place to settle, until things become more routine, after which it’s politics and warfare, with peasants looking on bemused, all the way up to about 70 years ago!
Next year we have the Renaissance, which should be a lot more familiar, few dynasties and tribes moving hither and thither, and so easier to remember!
Lynne F says
I don’t remember all the details either Philippa, but really I don’t think we need to. I love History I always have had an interest but if I tried to remember the date of every important event or the name of every monarch/ ruler in order, I would have lost my marbles many years ago. If I need to know the exact names and dates of medieval monarchs I can look the detail up. However, that doesn’t take away the joy of reading about what life was like when they reigned.
Now I have the joy of reading/ listening about Italian medieval history, reminding me of some of the places I have visited like Ravenna, with the added bonus I am actually doing so in Italian.
So sit back and enjoy this great series ( Thank you Daniel and the team), enjoy building up an overview of the history and like me celebrate that you are doing so in Italian. Something I didn’t think possible a few years ago😀
Patricia Kingham says
Please give my thanks to your narrator. Her voice is so clear and she brings the chapters to life.
Daniel says
I surely will, Patricia. Thanks for the feedback!
Lynne F (another one!) says
Really enjoyed this episode, and really pleased that I understood nearly all of it. It definitely seems to get easier with each episode.
Daniel says
I guess some episodes are always going to be shorter/longer/easier/harder than others, Lynne F the other one, but your familiarity with and experience of the processes involved in listening and reading can only increase, and so, yes, you should find yourself capable of more. Though subjectively, what happens is people get better but feel worse (“I can’t understand EVERYTHING!”) because as they improve at the tasks their expectations of what they should be able to achieve rise too, and sometimes unrealistically high.
Rosemarie Elizabeth Harvey says
Am surprising myself Daniel…I am getting a glimmer of understanding….sometimes even a blinding flash. It definitely helps to repeat several times , this one was 5 times, reading and/or listening, and about 10-12 words I was unsure of.
Many thanks to all of you who put in the real work! Really think I am actually enjoying the challenge!!
Daniel says
Brava!
Keep in mind, Rosemarie, that the standard in international language exams (i.e. the Swedex exam I did a few years ago, but most major languages have their own, including Italian) is to set the pass mark at 60 or 70%. If you think about that, it means that with appropriate reading/listening strategies (you normally get to listen twice, for example, so need to make your best guess in the time available), you can get your certificate at a certain level (mine was A2, but the same argument is true for C2) EVEN THOUGH YOU GOT 3-4 QUESTIONS OUT OF TEN WRONG!
And that means that success in the skills sections of a language exam is totally possible even if you don’t know lots of the words. You need to know at least some of the important ones, and figure out what the ‘answer’ is successfully at least half of the time, plus a few best guesses.
If you usually set your goal at understanding ‘nearly everything’, you’re aiming too low, then. Like buying a Ferrari to go do the grocery shopping in. Your brain (the Ferrari) is capable of getting the gist of stuff with fewer repetitions than you are doing (why not use the standard exam approach of two in day-to-day life, so training yourself?), and despite not knowing a lot of the words.
Test this by finding graded or exam material at different levels and scoring yourself at each level, from the bottom up. When you get to the point at which you’re currently able to score 50-55%, THAT’S the level at which you need to be practising.
And yes, people always respond ‘but I want to be able to understand everything!’, which is understandable but wrong. Language study and language practice might or might not be a fun thing to do, but is unquestionably the means to an end. When you get ‘good enough’, which is way, way less than ‘perfect’, you would quite reasonably move on to using the language for real purposes in real life situations. And THAT’S when you really start to learn…
Rosemarie Elizabeth Harvey says
Thank you so much Daniel…so appreciate all your comments to us..
Claire M says
“Getting the gist” of something is what we want to do when having conversations with Italian speakers, so good advice from Daniel.
I have found I pick up significantly more of this series than of the History of Rome last year, so a year of listening to the easyitalian news has definitely made a difference – regular short sessions & interesting.
Daniel says
Good to hear, Claire.
In my experience, no one ever gets ‘worse’ at listening (or reading, for that matter.) Time spent practising is like money invested wisely…