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Il giovane Giustiniano è un abile militare di stirpe latina, nipote dell’imperatore d’oriente Giustino. Giustiniano è valoroso, leale e affabile ma sa anche ottenere ciò che vuole. Per esempio, vuole sposarsi con una intelligentissima prostituta di cui è innamorato. Perciò ottiene dal suo zio imperatore l’annullamento della legge che proibisce i matrimoni fra persone di diversa classe sociale. Suo zio Giustino lo nomina erede e, così, Giustiniano gli succede al trono nel 527 d.C.
Il nuovo imperatore d’oriente Giustiniano ha un sogno: ricostruire l’antico impero romano, recuperando i territori che vanno dalla penisola iberica, all’Africa, al Medio Oriente. È lui a guidare l’Impero Bizantino ai tempi della guerra greco-gotica nella penisola italica anche se, fisicamente, non mette mai piede sul suolo italiano.
Quando i nemici ostrogoti vengono sconfitti e la capitale Ravenna diventa bizantina, Giustiniano fa collocare degli imponenti mosaici nella Basilica di Sant’Apollinare. Essi si trovano l’uno di fronte all’altro e hanno un preziosissimo sfondo dorato, in pieno stile bizantino. Lo sfondo d’oro è irreale perché il potere e la sacralità rendono gli imperatori dei personaggi metafisici.
Il mosaico di Giustiniano
Per vedere l’immagine, clicca qui: https://www.studiarapido.it/giustiniano-e-la-sua-corte/
Il primo mosaico raffigura Giustiniano, al centro, con un abito color porpora. Ha un’aureola (anche se non è un santo!) e ha in mano un piatto d’oro in cui si mette l’ostia durante il rituale dell’Eucaristia.
Alla sua sinistra sta Massimiano, il vescovo di Ravenna. Sopra la sua testa c’è il suo nome (“Maximianus”). I personaggi vicini a Massimiano sono dei membri del clero.
L’uomo tra Massimiano e l’imperatore, in secondo piano, è probabilmente colui che ha pagato i lavori della chiesa. Gli uomini con la toga alla destra dell’imperatore sono invece dei consiglieri e poi vi sono le guardie armate dell’imperatore. I primi due soldati, che portano un collare dorato, sono i due generali dell’imperatore che hanno sconfitto gli Ostrogoti nella penisola.
Il mosaico di Teodora
Per vedere l’immagine, clicca qui: https://www.studiarapido.it/teodora-e-il-suo-seguito/
Il secondo mosaico raffigura Teodora. Alla sua sinistra sta il suo seguito di dame di corte, vestite in modo ricchissimo e sfarzoso e, alla sua destra, un paio di dignitari che la precedono. Teodora porta il calice con il vino per il rituale dell’Eucarestia. Di fianco a lei sta la fonte battesimale, segno della conversione al cattolicesimo. Sopra la sua testa c’è una conchiglia, che spesso nelle rappresentazioni artistiche accompagna la Vergine Maria (o Venere, nell’antichità pagana).
Teodora ha un vestito lungo, ricamato con la scena dei Re Magi e, in testa, indossa un complesso diadema che, se non fosse l’imperatrice, risulterebbe un po’ kitsch per andare in chiesa.
Qualche problemino di prospettiva…
Le figure sono collocate in uno spazio irreale. Nel mosaico di Teodora il pavimento verde si congiunge al cielo dorato in modo poco verosimile. Anche le persone sono bidimensionali e sono quasi tutte allineate sullo stesso piano, totalmente appiattite.
E, poiché manca la prospettiva, si pestano i piedi.
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Daniel says
Did you spot the error in the audio recording? If not, here’s a clue. It’s near the beginning. And it involves two very similar looking words, though they have very different meanings!
Helen Gray says
Affidabile (reliable) instead of affable (easy going)
Crumbler says
The text uses “affabile”, while in the recording one can hear “affidabile”.
catherine denton-clark says
Affidabile – trustworthy was spoken whilst affabile – affable is written.
jan says
Could it be ‘affable’/’affidabile’? (Easy-going/reliable).
Mary says
Thank you Daniel. Love a challenge. Well done Helen, Catherine and Jan.! Yes I spotted affidabile/affabile too, but have to admit I had to go back to listen a second time…I just glossed over it the first time round.
Simeon says
Dear Daniel
Very many thanks for this series. I am really enjoying it so far, and look forward to each new episode with enthusiasm (sorry, somehow it is hard to whip up the same enthusiasm for the easy news bulletin: the way it is put together or presented is excellent: it is just that the content is often so depressing to listen to !).
Just a point for discussion — I was struck by the comments/criticisms at the end of this piece about problemi di prospettiva, spazio irreale, persone bidimensionali. Isn’t that to do in part with the conventions of Byzantine art and in part with the constraints imposed by doing mosaics in the first place ? On the latter, in Sicily there are amazing Roman mosaics at Piazza Armerina near Agrigento and equally amazing Byzantine mosaics in the Norman cathedrals at Cefalu and Monreale and the Palatine Chapel in Palermo. The same comments/criticisms could be made of them. Is there a risk here of applying later artistic values and norms retrospectively ?
Daniel says
“Is there a risk here of applying later artistic values and norms retrospectively ?”
Surely. But Italian kids, when they do ‘Art’, insteada of pottering around with colours and paintbrushes like in the UK, are actually doing ‘History of Art’. So I suppose that Francesca, Italian teacher and writer of this series, couldn’t resist pointing out what she’d learnt at school, based on the broader context.
Ditto, Italian kids do history from the earliest civilisations I’ve never heard of, right up to the unification of Italy, conveniently skipping all the inconvenient parts from the 20th century. The usual excuse is that, what with the teachers’ union meetings and the odd strike (always on Fridays) there wasn’t time to get to the end of the syllabus…
Insomma, kids who’ve been through the Italian school system know a lot about a lot, but not everything, and they’re unlikely to be as descriminating about the details as you or I might be.
Francesca says
Yep, Daniel is right (he is the boss, I have to say so!). We actually study History of Art, and in a sort of biased way. Tons of magnificent classic perfect sculptures were produced during Impero romano a few centuries before and stunning realistic portraits were painted during Rinascimento, some centuries later… So probably with that very high standard in mind, an average Italian observer like me cannot but ask herself in a rather judgemental way: “Why on Earth are these guys are stepping on each others’ feet?!?”
🙂
Thanks for the feedback, Simeon!
Anita says
I couldn’t open the above links for i mosaici di Giustiniano o Teodoro so I went onto Google and found some very good Italian videos on Youtube about them. Really interesting episode – many thanks.
Maybe one day I will get to see them in person.
Daniel says
The links worked for me, Anita. Maybe something on your computer, a firewall or something?
Anita says
It was just something on the computer – works ok now.
Mary says
Daniel often tells us to assess our progress but I find this easier said than done. However I am happy to report that—though I found last summers history story too difficult, this year’s is doable. Yeaaa.
Daniel says
And THAT is what I mean by assessing progress, so well done to you, Mary! Looking back at materials that were once a challenge for you is extremely motivating and reassuring. Assuming you engage with the language you’re learning, and do so intelligently, you WILL improve. It’s the default. But unless you can look out of the windows to see the scenery going by, it’s easy to forget that.